Od momentu powstania piłek edukacyjnych Eduball w 2001 roku prowadzone są liczne badania pedagogiczne w przedszkolach i szkołach podstawowych mające na celu określenie efektów realizacji zajęć ruchowych z ich wykorzystaniem.
Dotychczasowe badania wskazują, że łączenie aktywności ruchowej z umysłową w zajęciach ruchowych wpływa korzystnie na zdobywanie wiadomości i umiejętności przez dzieci w zakresie języka polskiego (umiejętności czytania i pisania) oraz matematyki.

Tytuł projektu | Uczestnicy | Czas trwania | Wyniki |
Wykorzystanie piłek edukacyjnych „edubal” w kształceniu zintegrowanym a umiejętności czytania i pisania oraz sprawność fizyczna uczniów Projekt badawczy nr 2 P05D 058 26 realizowany w latach 2004-2007 w ramach grantu KBN nt: „Kształcenie zintegrowane z wykorzystaniem piłek edukacyjnych „edubal” | Uczniowie dwóch klas I Szkoły Podstawowej w Czarnym Borze oraz uczniowie dwóch klas I Szkoły Podstawowej w Sułowie | Rok szkolny 2004/2005 2005/2006 2006/2007 | Uczniowie z grup eksperymentalnych istotnie lepiej rozpoznawali i odtwarzali litery, lepiej również czytali niż ich rówieśnicy z grup kontrolnych. Dziewczęta oraz chłopcy z grup eksperymentalnych i kontrolnych klas I – III prezentowali zbliżony poziom sprawności fizycznej |
Wykorzystanie piłek edukacyjnych „edubal” w kształceniu zintegrowanym a nabywanie umiejętności czytania i pisania uczniów z dysleksją | Uczniowie dwóch klas III, Terapeutycznej Szkoły Podstawowej nr 119 we Wrocławiu | Rok szkolny 2008/2009 | Poprawa wyników u wszystkich uczniów z klasy eksperymentalnej pisanie ze słuchu czytanie ze zrozumieniem (czas czytania tekstu oraz liczba wyrazów przeczytanych w czasie 1 minuty) |
Wykorzystanie piłek edukacyjnych „edubal” w klasie I szkoły podstawowej a nabywanie wiadomości i umiejętności matematycznych uczniów | Uczniowie dwóch klas I Szkoły Podstawowej w Bystrzycy Kłodzkiej | Rok szkolny 2009/2010 | Uczniowie z klasy eksperymentalnej osiągnęli pod koniec roku szkolnego korzystniejsze rezultaty w ocenie wiadomości i umiejętności matematycznych niż uczniowie z klasy kontrolnej |
Wykorzystanie piłek edukacyjnych „edubal” w klasie I szkoły podstawowej a adaptacja uczniów do wysiłku fizycznego | Uczniowie dwóch klas II i III Szkoły Podstawowej w Wołowie | Rok szkolny 2010/2011 | Średnia wartość częstości skurczów serca w zabawach i grach ruchowych w tym zabawach grach z piłką oraz piłkami edukacyjnymi edubal, jest na podobnym poziomie, co może dowodzić o zbliżonym pobudzeniu układu sercowo-naczyniowego |
Zabawy ruchowe z piłami edukacyjnymi „edubal” a koordynacja oko-ręka, uczniów pierwszej klasy szkoły podstawowej | Uczniowie dwóch klas I Szkoły Podstawowej w Czarnym Borze | Rok szkolny 2011/2012 | W grupie eksperymentalnej, po realizacji rocznego eksperymentu pedagogicznego, stwierdzono lepsze rezultaty czasu przejścia testu prawą ręką w odniesieniu do czasu przejścia testu lewą ręką. Zaobserwowano również, że dziewczęta wykazywały się lepszą dokładnością podczas wykonywania próby |
Bawię się – uczę się – rozumiem, umiem i wiem. Projekt badawczy realizowany w ramach grantu Ministerstwa Edukacji Narodowej (o numerze DKOW. WEPW. 5019. 18. 2014) | Uczniowie dwóch klas II i III Szkoły Podstawowej nr 8 w Kołobrzegu | Rok szkolny 2013/2014 | Największy przyrost sprawności grafomotorycznych nastąpił u uczniów uczestniczących w zajęciach ruchowych realizowanych z piłkami edukacyjnymi |
Sprawność grafomotoryczna, koordynacja oko-ręka i orientacja czasowo-przestrzenna uczniów klasy i szkoły podstawowej uczestniczących w zajęciach ruchowych z piłkami edukacyjnymi „edubal” | Uczniowie dwóch klas I Szkoły Podstawowej nr 50 we Wrocławiu | Jeden semestr letni nauki w szkole 2014 | Zajęcia ruchowe realizowane z wykorzystaniem piłek edukacyjnych EduBall determinują fundamentalne umiejętności ruchowe oraz umiejętności pisania niezależnie od prowadzącego nauczyciela (edukacji wczesnoszkolnej, wychowania fizycznego czy obu równocześnie). |
Wykorzystanie piłek edukacyjnych „edubal” w kształceniu zintegrowanym a nabywanie umiejętności czytania i pisania uczniów w języku angielskim | Uczniowie dwóch klas I Dwujęzycznej Szkoły Podstawowej ATUT we Wrocławiu | Rok szkolny 2017 / 2018 | Wyniki w trakcie opracowywania |
Ruch, który rozwija umysł dzieci w wieku wczesnoszkolnym, podczas aktywnych przerw w szkole. | Uczniowie dwóch klas I szkoły podstawowej we Wrocławiu i dwóch klas I szkoły podstawowej w Poznaniu. | Rok szkolny 2022/2023 2023/2024 | Wyniki w trakcie opracowywania |