Home / Historia powstania piłek EDUball

Historia powstania piłek EDUball

Piłki edukacyjne EDUball powstały w 2002 roku w Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu. Współtworzyli je: prof. dr hab. Andrzej Rokita, dr Tadeusz Rzepa oraz Marek Nowicki (przedsiębiorca), a rozwijali pomysł nie tylko współtwórcy ale również obecni pracownicy Zakładu Zespołowych Gier Sportowych – dr hab. Ireneusz Cichy i dr Sara Wawrzyniak.

Koncepcja piłek edukacyjnych Eduball spotkała się z pozytywnym przyjęciem i akceptacją Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Sejmowej Komisji Kultury Fizycznej i Sportu (posiedzenie z dnia 25.11.2003 r., biuletyn nr 2552/IV).  Zestaw piłek edukacyjnych został wpisany do wykazu środków dydaktycznych zalecanych do użytku szkolnego i przeznaczony do kształcenia ogólnego i kształcenia zintegrowanego na poziomie szkoły podstawowej [Par. 16 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 24 kwietnia 2002 w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania, programów wychowania przedszkolnego i podręczników oraz zalecania środków dydaktycznych (Dz. U. nr 69, poz. 635)].  W 2004 roku w Katedrze Zespołowych Gier Sportowych AWF we Wrocławiu uzyskano finansowanie trzyletnich badań na temat „Kształcenie zintegrowane z wykorzystaniem piłek edukacyjnych “edubal” (grant KBN Nr 2 P05D 058 26). W ten sposób rozpoczęto monitorowanie efektów kształcenia z wykorzystaniem piłek edukacyjnych, co po wielu latach zaowocowało komercjalizacją wyników. 

Przez 22 lata ewaluowano efekty kształcenia z wykorzystaniem EDUballi w klasach I–III szkoły podstawowej i przedszkolach. Do chwili obecnej przeprowadzono wiele eksperymentów pedagogicznych w szkołach i przedszkolach (12), powstało wiele publikacji na temat wykorzystania piłek edukacyjnych EDUball w kształceniu dzieci klas I – III szkoły podstawowej (ponad 60), 6 prac doktorskich, 3 książki i 4 zeszyty dydaktyczne z zestawem zabaw i gier z piłkami edukacyjnymi EDUball/BRAINball (w tym dwa w języku angielskim oraz jeden w języku wietnamskim).

Prowadząc badania naukowe z wykorzystaniem piłek EDUball w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej udowodniono, że piłki edukacyjne EDUball wspomagają̨ rozwój motoryczno-intelektualny dzieci (szybciej czytają̨, lepiej rozumieją̨ przeczytany tekst, lepiej rozwiązują̨ zadania matematyczne, szybciej uczą̨ się̨ języka angielskiego, na wyższym poziomie posiadają̨ zdolności koordynacyjne – grafomotorykę, orientację przestrzenną). 

Od roku akademickiego 2010/2011 dr hab. Andrzej Rokita, prof. nadzw. i dr hab. Ireneusz Cichy realizowali zajęcia z przedmiotu „The Educational Balls “Edubal” dla studentów Deutsche Sporthochschule w Koln (Niemcy).

Od roku akademickiego 2012/2013 w Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu prowadzone są zajęcia dla studentów z wykorzystaniem piłek edukacyjnych Eduball nt.: „Teoria i metodyka piłek edukacyjnych Eduball”.  

W 2018 roku Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu podpisała umowę licencyjną na sprzedaż i dystrybucję piłek edukacyjnych w USA i Kanadzie. Przygotowano wówczas zestaw piłek edukacyjnych dedykowany na rynek anglojęzyczny, nadając im nazwę BRAINball (Rokita, Wawrzyniak, Cichy).

W 2024 roku Akademia Wychowania Fizycznego im. Polskich Olimpijczyków we Wrocławiu podpisała umowę licencyjną na sprzedaż i dystrybucję piłek edukacyjnych w Unii Europejskiej.

Fot. Adam Stępień – III Ogólnopolska Konferencja Edukacyjna – 20 lat z EDUballami, 14.11.2022 r.

W latach 2020-2023 A. Rokita, I. Cichy i S. Wawrzyniak nawiązali ścisłą współpracę z Akademią Wychowania Fizycznego im. E. Piaseckiego w Poznaniu, Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytetem Warszawskim oraz Akademią Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej. Efektem współpracy z pracownikami Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Akademii Wychowania Fizycznego im. E. Piaseckiego w Poznaniu była koncepcja zminiaturyzowania zestawu piłek edukacyjnych EDUball. 

W 2022 roku powstały mini piłki edukacyjne nazwane mini-EDUball, których współtwórcami są prof. dr hab. A. Rokita, dr hab. I. Cichy i dr S. Wawrzyniak z AWF Wrocław oraz prof. dr hab. Michał Bronikowski z AWF Poznań, dr hab. Michał Klichowski, prof. UAM i dr Agnieszka Kruszwicka z UAM. Mini-EDUball jest nową propozycją metodyczną, która pozwala przenieść zajęcia aktywne fizycznie do sali lekcyjnej. Mini-EDUballe (podobnie jak EDUballe) będą dystrybuowane także w USA, Kanadzie i Unii Europejskiej.

Strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celu niezbędnym do prawidłowego działania serwisu, dostosowania strony do indywidualnych preferencji użytkownika oraz statystyk. Wyłączenie zapisywania plików cookies jest możliwe w ustawieniach każdej przeglądarki internetowej, dzięki czemu nie będą zapisywane żadne informacje. Polityka prywatności

Scroll to Top